Samochody nowej generacji z akcesoriami drukowanymi w 3D

Producenci samochodów polegają obecnie na technologiach druku 3D, aby zmniejszyć koszty badań i rozwoju oraz produkować specjalne lub złożone komponenty do zastosowań końcowych.

Wytwarzanie addytywne nie tylko umożliwia szybkie poprawki i zmiany bez opóźnień i kosztów typowych dla konwencjonalnych metod produkcji, ale pozwala na nowe wyobrażenie projektu i zwiększenie wydajności oraz personalizację, tak aby samochody odzwierciedlały pragnienia i osobowości swoich użytkowników.

Koncern motoryzacyjny Ford wykorzystuje tę technologię, by ograniczyć czas potrzebny na opracowywanie nowych modeli samochodowych. W zeszłym roku koncern otworzył swoje Centrum Zaawansowanej Produkcji i poczynił kroki w celu zintegrowania druku 3D z cyklem rozwoju produktu. Obecnie firma zamierza wykorzystać tę technologię w zastosowaniach produkcyjnych. Mustang Shelby GT 500, jest tego przykładem. To podobno najbardziej zaawansowany aerodynamicznie Mustang, jaki został do tej pory wyprodukowany.

Testowanie wirtualnego projektu były kluczową częścią procesu tworzenia pojazdu o wysokich osiągach. Za ich pomocą przeanalizowano ponad 500 projektów układów aerodynamicznych, aby umożliwić zespołowi osiągnięcie docelowych wartości docisku, hamowania i chłodzenia. Po zidentyfikowaniu tych najbardziej obiecujących, zespół inżynierów Forda wykorzystał druk 3D do stworzenia i przetestowania funkcjonalnych prototypów.

Układ dolotowy bolidu spalinowego, zaprojektowany przez studentów AGH i wydrukowany przez AM3D z termoplastycznego biopoliamidu PA 11 w technologii HP Multi Jet Fusion 3D

Większa personalizacja dzięki drukowi 3D

Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na spersonalizowane produkty i doświadczenia, koncerny samochodowe coraz częściej oferują swoim klientom możliwość dostosowywania pojazdów. 

Jednym ze sposobów uczynienia tej personalizacji opłacalnym ekonomicznie jest druk 3D. Inżynierowie Forda twierdzą, że wytwarzanie addytywne może zrewolucjonizować personalizację części pojazdów produkowanych w małych ilościach i przyspieszyć zrównoważony rozwój. Amerykański koncern postanowił ułatwić życie swoim klientom, udostępniając pliki CAD do druku 3D akcesoriów wyposażenia dodatkowego w samochodach. Początkowo możliwość na samodzielne tworzenie komponentów będzie kompatybilna wyłącznie z nowym modelem Maverick. Firma nie wyklucza jednak, że rozwiązanie trafi w przyszłości do innych modeli.

Previous slide
Next slide

Pickup Ford Maverick® został zaprojektowany, aby umożliwić użytkownikom kreatywność dzięki zintegrowanemu systemowi Ford Integrated Tether (FITS)

Całość deski rozdzielczej została zaprojektowana tak, aby klient mógł dopasować akcesoria, których najbardziej potrzebuje. Ford oferuje mnóstwo rzeczy — od uchwytów na napoje, przez organizer na kable, przegródki na przedmioty czy kubeł na śmieci, po haczyki na reklamówki z zakupami.

Producenci samochodów chcą oferować więcej przypadków użycia dla niestandardowych komponentów drukowanych w 3D, aby wyjść poza proste części wyposażenia dodatkowego. Wraz z rozwojem technologii, możliwości dostosowywania samochodów za pomocą druku 3D będą się rozwijać w znacznie szybszym tempie w ciągu najbliższych kilku lat.

Patrząc w przyszłość druku 3D w motoryzacji, technologia ta będzie nadal przenikać do rozwoju produktów, produkcji, montażu i łańcucha dostaw, umożliwiając tworzenie nowych projektów, konkurencyjnych modeli biznesowych i ostatecznie lepszych pojazdów.

Chcesz rozpocząć współpracę?

Wyceń zlecenie lub napisz do nas