Jak powstają motoszybowce i ultralekkie samoloty nowej generacji?

Światowy producent motoszybowców, słoweńska firma Pipistrel, która ukształtowała lotnictwo alternatywne i ultralekkie, jest także liderem we wdrażaniu nowych technologii. W samolotach Panthera i Virus wykorzystuje druk HP 3D do produkcji elementów systemów wentylacyjnych.

Dzięki swojej autorskiej technologii do druku 3D — Multi Jet Fusion, HP zrewolucjonizowało procesy projektowania i produkcji w wielu obszarach. Korzystają z niej zarówno światowe koncerny motoryzacyjne, jak Volkswagen czy General Motors oraz startupy, które chcą produkować w sposób bardziej zrównoważony i zgodny z wymaganiami potencjalnych odbiorców.

Przemysłowa drukarka z serii HP Jet Fusion 5200 3D

Dlaczego Pipistrel korzysta z druku 3D w technologii HP MJF

Technologia druku 3D HP MJF umożliwia produkcję wysokiej jakości funkcjonalnych części z prędkością produkcyjną od 10 do 12 razy większą niż konkurencyjne technologie. W druku HP 3D jako materiały wytwórcze stosuje się poliamidy (biopoliamid PA 11 i PA 12), elastomery oraz polipropylen, a gama dostępnych materiałów klasy inżynieryjnej sukcesywnie się poszerza. Obecnie koncern HP wprowadził nowy poliamid PA 12W, umożliwiający wytwarzanie białych części, które można w kolejnym kroku zabarwić na dowolny kolor. Dotychczasowe poliamidy, jakie opracowano do druku HP 3D, pozwalały uzyskać czarne (ciemnoszare) wydruki 3D, których barwienie na pastelowe kolory było co najmniej trudne.

Producent motoszybowców stosuje technologię druku Multi Jet Fusion 3D od 2018 roku, głównie w przypadku części niestrukturalnych w systemach wentylacyjnych samolotów Panthera i Virus. Dzięki temu może wyeliminować montaż podzespołów, które są drukowane obecnie jako jeden komponent. Ważnymi zaletami są również oszczędność masy produktów i elastyczność elementów. Pipistrel obniżył też koszty produkcji dlatego, że nie musi zamawiać form do wtrysku tworzyw sztucznych. Potrzebne komponenty mogą być drukowane dokładnie w takich ilościach, jakie są wymagane.

Previous slide
Next slide

Komponent systemu wentylacyjnego w samolocie Panthera Pipistrel, wydrukowany w technologii HP MJF 3D

A jaką część produkcji stanowią elementy drukowane w technologii HP MJF?

Obecnie ilość komponentów drukowanych w 3D w Pipistrel jest niewielka, ale z roku na rok rośnie. Nie są to na razie części krytyczne w samolotach. Wskaźnik ten będzie się jednak zwiększał, ponieważ każdego roku pojawia się coraz więcej nowych materiałów o właściwościach zbliżonych do metali i materiałów kompozytowych — zauważa inżynier ds. rozwoju w Pipistrel. Aktualnie komponenty drukowane w technologii druku HP MJF 3D poprawiają jakość gotowych produktów w samolotach ze względu na dobre właściwości mechaniczne i odporność na podwyższone temperatury.

Druk 3D stanowi przyszłość przemysłu lotniczego — dzięki krótszym czasom realizacji, skalowaniu produkcji i niezrównanej swobodzie projektowania, jaką może zaoferować.
 
Odkryj, w jaki sposób drukarki 3D z serii HP Jet Fusion (i nie tylko) można wykorzystać w prototypowaniu i wytwarzaniu funkcjonalnych komponentów lotniczych, motoryzacyjnych oraz  innych precyzyjnych części dla wielu sektorów przemysłu, z wysokiej jakości wynikami, do 12 razy szybciej i przy niższych kosztach!

Chcesz rozpocząć współpracę?

Wyceń zlecenie lub napisz do nas