Druk 3D w optymalizacji pojazdów wyścigowych

Konstruowanie lekkich i wytrzymałych pojazdów wymaga innowacji pozwalających na szybkie reagowanie w świecie ciągle zmieniających się przepisów, przy jednoczesnym zachowaniu przewagi konkurencyjnej.

Zespoły wyścigowe coraz częściej wykorzystują techniki przyrostowe już nie tylko w procesie projektowania części, ale także w produkcji gotowych elementów, które są faktycznie instalowane w pojazdach. Prędkość jest bowiem kluczowa –  zarówno na torze, jak i poza nim.

Druk 3D

Idealny do tworzenia szybkich iteracji i złożonych rozwiązań inżynieryjnych, druk 3D wspiera projektantów i inżynierów, pragnących przyspieszyć cykl rozwoju produktu. Kluczowe w opracowywaniu nowych komponentów jest zarówno skrócenie czasu, jak i obniżenie kosztów ich produkcji. Technologie addytywne umożliwiają wytwarzanie części znacznie szybciej, niż pozwala na to konwencjonalna produkcja, eliminując czasochłonne etapy projektowania i wytwarzania wzoru i formy przed wyprodukowaniem części.

Przemysłowe technologie takie jak MJF czy SLS, pozwalają na złożone geometrycznie struktury kratowe, dzięki którym można tworzyć sztywne, lekkie części lub elementy pochłaniające energię. 

Poprzez prototypowanie określa się, w jaki sposób te struktury kratowe mogą zapewnić dodatkową funkcjonalność, redukcję wagi i pochłanianie energii w pojazdach wyścigowych.

Przyspieszenie produkcji komponentów

Dzięki rozwiązaniu do druku 3D z serii HP Jet Fusion 5200 Dundon Motorsports był w stanie przyspieszyć produkcję, eksperymentować z nowymi projektami, poszerzać portfolio produktów i wejść na nowe rynki. W ramach projektów poprawy osiągów i mocy silnika zoptymalizowano klimatyzator oraz
pompę wspomagania kierownicy. Znalezienie innowacyjnego sposobu na wykonanie tych części było priorytetem w zespole inżynierów Dundon Motorsports.

Obecnie firma addytywnie produkuje od 10 do 12 różnych części, wykorzystując  technologię HP Multi Jet Fusion 3D. Są to kolektory dolotowe, kanały wlotowe i skrzynie filtrów powietrza.

Dzięki możliwości tworzenia iteracji projektowych w krótkim czasie Dundon Motorsports może wprowadzać niewielkie zmiany w niektórych częściach, poprawiając ich funkcjonalność bez wysokich kosztów i w krótszym czasie w porównaniu do wcześniej wykorzystywanej obróbki CNC.

Optymalizacja wlotów powietrza

Addytywna produkcja wlotów powietrza i chłodzenia jest coraz częstszą alternatywą w wytwarzaniu systemów chłodzenia, głównie z uwagi na lepsze dostosowanie i optymalny kształt przewodów, jaki może zapewnić druk 3D w technologii HP MJF 3D lub SLS.

Zespół Motor L’Escala Racing, który bierze udział w corocznych zawodach rajdowych – Panda Rajd, modernizując silnik swojego samochodu, wprowadza z HP MJF 3D kolejne funkcjonalności w układzie chłodzenia. Dodano obudowę filtra powietrza, implikując kolejne zmiany, związane z dopasowaniem nowego elementu do już istniejących, w określonej przestrzeni. Do zintegrowania tych nowych, niestandardowych części (pokrywy i obudowy filtra oraz kolektora) zastosowano materiał PA 12, który pozwala na wytwarzanie komponentów wydajnych w różnych warunkach pogodowych i terenowych na trasie zawodów.

Innowacyjne technologie takie jak druk 3D, pozwalają skrócić czas opracowywania nowych projektów, a także wytwarzanie części do użytku końcowego, przez co zapewniają znaczną przewagę w wydajności produkcyjnej.

Części wydrukowane w technologii HP Multi Jet Fusion z czarnego PA 12 mają doskonałą trwałość i elastyczność oraz bardzo jednorodne właściwości mechaniczne, oferując wytrzymałość na rozciąganie na poziomie 23500 psi (162MPa) oraz moduł sprężystości 1700 ksi (11724 MPa).

AM staje się siłą napędową wielu innowacyjnych projektów motoryzacyjnych, co jest absolutną koniecznością w rozwoju samochodów nie tylko wyścigowych zresztą.

Koncerny samochodowe wykorzystują przemysłowe drukarki HP 3D zarówno w szybkim prototypowaniu, jak i produkcji narzędzi oraz oprzyrządowania. Wytwarzanie dobrej jakości komponentów 3D o wysokiej rozdzielczości pozwala bowiem nie tylko zoptymalizować geometrię części i tym samym jej wydajność, ale przede wszystkim usunąć ograniczenia modeli formowanych wtryskowo.

Chcesz rozpocząć współpracę?

Wyceń zlecenie lub napisz do nas