Czy druk 3D jest kluczem do uniknięcia zakłóceń w łańcuchu dostaw?

Szybko rozwijające się możliwości druku 3D i jego integralność mogą zapewnić producentom OEM niezawodną i zrównoważoną podstawę produkcji.

Łańcuch dostaw branży motoryzacyjnej to w dalszym ciągu wąskie gardło dla producentów samochodów. Wcześniej pandemia Covid-19 i wynikający z niej niedobór półprzewodników uwidoczniły słabe punkty branży. Obecnie wytyczne dotyczące emisji dwutlenku węgla – w USA cel zerowej emisji dla połowy pojazdów sprzedawanych do 2030 r. – wymagają czystszych metod produkcji. Tymczasem koszty stale rosną, a niedobory materiałów pozostają problemem.

Producenci samochodów stale szukają sposobów na uodpornienie łańcucha dostaw i ograniczenia emisji, a druk 3D może okazać się coraz ważniejszym atutem.

Możliwości przemysłowego druku 3D od firmy technologicznej Hewlett-Packard (HP) szybko ewoluowały — koncern jest już stałym dostawcą części dla kilku producentów OEM. Aaron DeLong — dyrektor działu 3D Print Production Applications Development w HP, jest przekonany, że druk 3D wkrótce stanie się powszechnie niezbędnym narzędziem produkcyjnym, pomimo pewnych problemów z postrzeganiem przez branżę.

Komponenty gotowe do użytku

Prototypowanie to pierwsza miłość wytwarzania przyrostowego” – mówi DeLong. „Przez długi czas wiele firm ceniło cyfrowe opracowywanie swoich produktów przy użyciu prototypów drukowanych w 3D”. On sam po raz pierwszy zajął się drukiem 3D w branży motoryzacyjnej w 2006 roku, pracując w globalnej firmie Lear zajmującej się technologią motoryzacyjną. „Stworzyliśmy prototypy wszystkiego przy użyciu kinematycznego systemu 3D i wydawało się to normą w projektowaniu produktów motoryzacyjnych”.

Technologia druku 3D od firmy HP stała się alternatywną opcją w produkcji części dla producentów OEM i tendencja ta będzie się utrzymywać. Przez wiele lat druk 3D dostarczał jedynie niefunkcjonalne części prototypowe, które były kruche i podatne na pękanie. Jednak przemysł dążył do osiągnięcia nowego celu inżynieryjnego. „Nastąpiło powolne przejście od niefunkcjonalności do funkcjonalności” – wyjaśnia dyrektor.

Od 2021 roku technologia znacznie się poprawiła. „W tej branży nadal panuje błędne przekonanie na temat wytwarzania przyrostowego (Additive Manufacturing — AM)” – mówi DeLong. „Niektórzy ludzie nadal postrzegają AM jako mało przydatne narzędzie do domowego użytku dla geeków ”. Z drugiej strony uważa, że druk 3D jest odpowiednią opcją w zakresie materiałów funkcjonalnych i sugeruje, że obecne możliwości są niedoceniane.

Uważa, że ​​ta zwiększona liczba przypadków druku 3D przyspieszyła rozwój technologii przez producentów samochodów. „Kiedy HP rozwiązuje problemy z komponentami dla producentów OEM, zyskują oni większą pewność siebie i wiedzę oraz chętniej korzystają z druku 3D w przypadku innych produktów”.

„W druku 3D wykorzystuje się obecnie materiały klasy inżynieryjnej, a proces stał się znacznie bardziej stabilny i przewidywalny, a tego właśnie potrzeba z punktu widzenia produkcji samochodów”. W ciągu czterech lat pracy w HP DeLong stwierdza, że ​​„zaczął widzieć, jak materiały ewoluują w nadające się do użytku części. Obecnie producenci OEM codziennie korzystają z części drukowanych w 3D w swoich pojazdach”.

Rosnące znaczenie

Dla DeLong znaczenie druku 3D będzie rosło, ponieważ producenci OEM będą nadal optymalizować produkcję. „Technologia jest znacznie wydajniejsza i tańsza niż wtedy, gdy producenci OEM zastosowali ją po raz pierwszy, a tendencja ta będzie się utrzymywać”. Skala nie stanowi problemu: HP twierdzi, że może obsłużyć projekty dowolnej wielkości. „Drukarki 3D HP z serii 4000 i 5000 są modułowe i wiele ich funkcji możemy zautomatyzować” – mówi. „Nawiązaliśmy współpracę z firmą Siemens i dodaliśmy autonomiczne roboty mobilne, aby całkowicie zautomatyzować duże projekty. Jednostki konstrukcyjne mogą same jeździć, rozpakowywać wydruki, podłączać się do drukarki i uruchamiać zadania za pośrednictwem systemu realizacji produkcji”.

Aby uniknąć zakłóceń w łańcuchu dostaw i zoptymalizować kryteria zrównoważonego rozwoju, producenci OEM pilnie potrzebują nowych rozwiązań. Druk 3D, będący obecnie rozwiązaniem ad hoc, może stanowić kluczowy filar przyszłości przemysłu motoryzacyjnego. W miarę ulepszania technologii i zwiększania trwałości materiałów do drukarek 3D potencjał AM będzie tylko wzrastał.


Chcesz wykorzystać przemysłowy druk 3D w produkcji finalnych komponentów oraz funkcjonalnych prototypów? Skontaktuj się z nami mailowo: info@am3d.pl lub telefonicznie: +48 12 631 38 38; +48 794 464 464 i przekonaj się, jak szybko i skutecznie zrealizujesz swoje zlecenie!

Chcesz rozpocząć współpracę?

Wyceń zlecenie lub napisz do nas