Manipulatory haptyczne i ich addytywna produkcja z wykorzystaniem HP MJF 3D

W dobie XXI wieku spersonalizowane technologie spełniają potrzeby konsumentów, a „rozumiejące” urządzenia, zacierając granice między światem cyfrowym i fizycznym, zmieniają sposób interakcji ludzi z otoczeniem.

Obecnie VR to nie tylko wrażenia wizualne i akustyczne, ale również doznania dotykowe, które nie tylko mogą być wykorzystywane do gier i pozostałych form rozrywki, ale również w rozwoju produktów w innych branżach. Rozwiązania oparte na cyfrowej rzeczywistości pomagają firmom zwizualizować projekty i skrócić cykle iteracji.

Exiii

Odtworzenie zmysłu dotyku w wirtualnej przestrzeni odgrywa ogromną rolę w dziedzinie B2B według Exiii Inc. – firmy, która bada i rozwija urządzenia dotykowe dla VR, AR (Augmented Reality) i MR (Mixed Reality), wykorzystując w projektowaniu technologię druku 3D – HP Multi Jet Fusion, notującą szybki wzrost w branży produkcyjnej. Jej zastosowania w porównaniu do innych metod druku 3D wykraczają poza wytwarzanie prototypów i wspieranie krótkich serii produkcyjnych. Jest to szczególnie widoczne tam, gdzie istotnymi parametrami są waga, wydajność i żywotność podzespołów, na przykład w branży motoryzacyjnej, robotyce czy lotnictwie.

EXOS Wrist DK2

Rozwiązania haptyczne ułatwiają inżynierom CAD testowanie projektów, pozwalając je dotknąć i poczuć. Za pomocą systemu dotykowego EXOS Wrist DK2 prezentuje różne odczucia dotykowe poprzez przyłożenie siły sprzężenia zwrotnego w wielu kierunkach zginając nadgarstek w dowolnej płaszczyźnie.

Manipulator haptyczny reagujący na ruch w wielu płaszczyznach

Wykorzystanie druku HP MJF 3D pozwoliło zmniejszyć wagę manipulatora do 350 g, co stanowi około 1/3 masy konwencjonalnego modelu EXOS Wrist DK1. Obecnie odchudzony chwytak może być używany przez długi czas bez nadmiernego obciążenia nadgarstka. Poprawiono zatem komfort noszenia i dodatkowo regulację mocowania, tak aby pasował do dłoni o różnych rozmiarach. Materiał PA12, w którym wydrukowano EXOS Wrist DK2, ma certyfikat na kontakt z nieuszkodzoną skórą i nie wchłania potu, dzięki czemu można go używać higienicznie.

Previous slide
Next slide

Testy funkcjonalne manipulatora EXOS Wrist DK2

Przyspieszenie rozwoju produktów w R&D

Zastosowanie technologii HP Multi Jet Fusion przez Exiii za pośrednictwem firmy DMM (która pomaga startupom wprowadzać nowe produkty na rynek), pozwoliło zminimalizować koszty związane z prototypowaniem, jak również samą produkcją Exosa (inne metody wytwarzania niewielkich serii produktów np. wykorzystując metalowe formy, byłyby zbyt kosztowne). Druk 3D w technologii HP MJF pozwolił również zaprojektować kształt urządzenia bez ograniczeń geometrii, a wykonanie modelu z nylonu, przełożyło się na lżejszą wagę produktu przy jednoczesnym zachowaniu wytrzymałości i elastyczności oraz jednorodnych właściwości mechanicznych, porównywalnych do osiąganych z metalu. Silnik i akumulator są mniejsze i lżejsze, a komunikacja bezprzewodowa szybsza. Dodatkowo w razie potrzeby części zamienne można uzyskać w bardzo krótkim czasie, bez konieczności ich magazynowania.

Previous slide
Next slide

Produkcja addytywna elementów manipulatora w technologii HP MJF 3D

Potencjał urządzeń haptycznych w przemyśle

Obok Exiii wirtualne rękawice, hełmy z czujnikami ruchu, kompletne kombinezony, fotele, a nawet całe kabiny symulacyjne stanowią ofertę firmy bHaptics. Część z tych urządzeń posiada mechanizmy wywołujące efekt zwrotny wobec użytkownika i odwzorowuje zazwyczaj siłę doznania, jego charakterystykę i kierunek.

Zarówno rozwiązania haptyczne Exiii, jak i bHaptics, można stosować w wielu obszarach biznesowych, takich jak produkcja, symulacja, rozrywka i automotive.

Globalne centrum projektowe Nissana wprowadziło EXOS, aby umożliwić bardziej realistyczne testowanie produktu, dzięki interfejsom wizualnym i dotykowym. Na przykład projektanci będą mogli upewnić się, czy odległość między siedziskiem a uchwytem jest odpowiednia, sprawdzić, czy wszystkie przyciski są łatwo dostępne i kontrolowane etc. NEC wykorzystuje EXOS do różnych rozwiązań szkoleniowych VR.

Oprócz wrażeń wizualnych i dźwiękowych, urządzenie z powodzeniem symuluje realistyczną akcję chwytania i sprawia, że ​​trening jest bardziej intuicyjny.  

Wraz z rozwojem technologii addytywnych urządzenia haptyczne są najbardziej futurystycznymi rozwiązaniami VR, w których z powodzeniem można wykorzystywać przemysłowy druk 3D.

Tworzenie nowego związku między ludźmi a komputerem nadal będzie ewoluować i w przyszłości, według Hiroshiego Yamaury – założyciela Exiii, urządzenia haptyczne będą wykorzystane przede wszystkim wirtualnie – zastępując realne doświadczenia, których przeżywanie w prawdziwym świecie może być ryzykowne lub niemożliwe. 

Chcesz rozpocząć współpracę?

Wyceń zlecenie lub napisz do nas