Dwa egzemplarze Leona Competición opuściły w zeszłym tygodniu barcelońskie zakłady CUPRA Racing Factory, by dotrzeć na czas na włoskie zawody 2020 TCR Italy.
Nowy model pokazany po raz pierwszy w lutym 2020 roku, został on zaprojektowany specjalnie na potrzeby wyścigów w formacie TCR. Samochód może pochwalić się 2-litrowym turbo doładowanym silnikiem o mocy 340 KM przy 6800 obrotach na minutę oraz momentem obrotowym 410 Nm, sparowanym z sześciobiegową skrzynią sekwencyjną. Przekłada się to na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy oraz prędkość maksymalną 260 km/h.
Przy projektowaniu modelu Leon Competición wykorzystano innowacyjne rozwiązania, takie jak druk 3D w technologii HP Multi Jet Fusion, dzięki której możliwe było uzyskanie większej efektywności aerodynamicznej. Niektóre komponenty zamontowane w pojeździe, takie jak panel sterowania w kierownicy, wloty powietrza i wywietrzników, zostały wydrukowane bezpośrednio na drukarce HP 3D, dzięki czemu uzyskano niższą masę i jej lepszy rozkład.
Oprócz szerokiego wachlarza możliwości konstrukcyjnych najważniejszą zaletą technologii 3D jest szybkość, z jaką produkowane są części. W konwencjonalnej metodzie produkcji, czyli na przykład formowaniu wtryskowym trzeba najpierw wykonać formę, aby wytworzyć lustro, a przy najmniejszej zmianie w projekcie – kolejną. Ten czasochłonny etap pracy nie jest już potrzebny w przypadku druku 3D. Technicy otrzymują plik z projektem i wysyłają go do drukarki, a po około 15 godzinach część jest gotowa. Jeśli projekt ulegnie zmianie, wystarczy wprowadzić te zmiany w pliku i ponownie wydrukować element.
Firma Seat planuje w przyszłości częściej korzystać z druku 3D w wytwarzaniu części niestandardowych, specjalnych serii lub elementów, które są trudne do uzyskania, jak w przypadku historycznych modeli, wycofanych z seryjnej produkcji.