Sukienka z nadrukiem 3D sterowana umysłem — innowacyjne połączenie technologii i mody

Moda i technologia na pierwszy rzut oka wydają się bardzo odległymi dziedzinami. Jednak gdy przyjrzeć się projektom Anouk Wipprecht, widać, że obie domeny doskonale się uzupełniają.

Anouk Wipprecht  jest projektantką FashionTech. Fascynuje ją koncepcja fizycznego i psychicznego związku z ubraniem, dlatego tworzy technologiczną couture, która łączy jej doświadczenie w kreowaniu mody z inżynierią, nauką i projektowaniem interakcji.

Dzieła Wipprecht to moda artystyczna „nowej natury”, składająca się z systemów sztucznej inteligencji na ludzkim ciele, które poruszają się, oddychają i reagują na otaczające je środowisko.

Najnowszy projekt Anouk Wipprecht — ScreenDress, czyli sukienka sterowana umysłem, reaguje na aktywność mózgu użytkownika poprzez interfejs mózg-komputer (BCI) ukazując potencjał technologii do zmiany sposobu, w jaki wchodzimy w interakcję z naszą odzieżą i środowiskiem.

ScreenDress

Zaprojektowana w Onshape i wyprodukowana w technologii HP Multi Jet Fusion na najnowszym urządzeniu z serii 5420W sukienka została zaprezentowana podczas festiwalu Ars Electronica, który odbył się w dniach 6–11 września 2023 r. w Linz w Austrii. 

Mierząc obciążenie poznawcze w czasie rzeczywistym, ScreenDress pokazuje, ile bodźców otrzymuje Twój mózg w danym momencie! Przy czym termin „obciążenie poznawcze” odnosi się do ilości informacji, które nasza pamięć robocza może przetworzyć w dowolnym momencie.

Co by się stało, gdybyś mógł pokazać swój ładunek poznawczy światu zewnętrznemu? Zwiększony stres, zmęczenie i frustracja podczas wykonywania codziennych czynności mogą wskazywać, że przeciążenie poznawcze wpływa na Twoje działania. Projekt ten pokazuje bezpośrednie powiązania pomiędzy działaniami i reakcją mózgu na nie.

Previous slide
Next slide

Komponenty interaktywnej sukni Screen Dress 

Monitorowanie pracy mózgu

Jako sukienka monitorująca mózg ScreenDress tworzy technologicznie zapośredniczony dialog pomiędzy osobą noszącą sukienkę a otoczeniem. Moda staje się nowym rodzajem połączenia, kontrolowanego przez podświadome sygnały z mózgu osoby ją noszącej. Sygnały te są rejestrowane za pomocą nowego, najnowocześniejszego czujnika EEG, który tworzy przenośny interfejs mózg-komputer. Interfejs wykorzystuje uczenie maszynowe do określenia obciążenia psychicznego użytkownika. Nakład pracy jest następnie odzwierciedlany w czasie rzeczywistym na sześciu okrągłych wyświetlaczach wystających z wyrzeźbionego dekoltu sukienki.

W miarę jak obciążenie psychiczne użytkownika wzrasta w kierunku nasycenia, na każdym wyświetlaczu widać coraz szerszą tęczówkę i źrenicę. To z kolei tworzy obcy spektakl oczu wokół noszącego. Czujnik EEG to (wydrukowany w 3D) nowy 4-kanałowy zestaw słuchawkowy BCI o nazwie Unicorn Headband, opracowany przez firmę NeuroTechcompany g.tec przy pomocy projektanta. Oprogramowanie do uczenia maszynowego, które szacuje obciążenie psychiczne, jest dopasowywane do każdego użytkownika podczas dwuminutowej sesji treningowej, gdy po raz pierwszy zakłada sukienkę.

Projektowanie interaktywnej sukienki

Komponenty ScreenDress zostały zaprojektowane na natywnej platformie rozwoju produktów w chmurze Onshape firmy PTC i wydrukowane w 3D przez firmę HP Inc. w ich autorskiej technologii HP Multi Jet Fusion na najnowszym urządzeniu z serii 5420W, z białego nylonu Pa 12W.  Jako prawdziwie chmurowa i w pełni funkcjonalna platforma do projektowania produktów, Onshape jest idealnym narzędziem dla innowatorów i projektantów. Ten konkretny projekt wykorzystuje różne możliwości projektowania Onshape, w tym modelowanie mieszane, projektowanie generatywne, studio renderowania i projektowanie kontekstowe w celu odniesienia się do elementów sprzętowych.

Przekrój wyświetlacza zamontowanego w sukience Screen Dress

„Fajnie było wykorzystać możliwości renderowania w Onshape” – powiedziała Wipprecht. „Pomogło mi to zrozumieć działanie wbudowanych diod LED oraz sposobu, w jaki światło odbija się z powrotem na korpus i przestrzeń wokół niego. Dodało to projektowi więcej dramatyzmu, abyśmy mogli dokonać cyfrowej symulacji, zanim będziemy musieli stworzyć i zbadać wyświetlacz w prawdziwym życiu”.

Addytywna produkcja ScreenDress

Sukienka ScreenDress została w końcu urzeczywistniona za pośrednictwem HP Inc. Firma wydrukowała ten element w technologii 3D przy użyciu przemysłowej drukarki 3D Jet Fusion 5420W z  nowego materiału opracowanego przez HP specjalnie dla tej serii urządzeń — PA 12W. Ten nowy nylon idealnie nadaje się do produkcji białych, funkcjonalnych części o jakości inżynieryjnej.

Stelaż do montażu wyświetlaczy Screen Dress wydrukowany z białego nylonu PA 12W w technologii HP MJF 3D

„Elementy wydrukowane w 3D są bardzo lekkie i idealnie pasują do ​​takiej sukienki, ponieważ nie obciążają ciała użytkownika. To idealne połączenie materialności i designu” – podsumowuje Wipprecht. „Inną fajną rzeczą, jaką zaobserwowałam w nowych wydrukach z PA 12W jest to, że białe części pozostają białe i nie odbarwiają się wraz z upływem czasu, jak w przypadku innych materiałów, z którymi pracowałam. Mają wyjątkową stabilność w okresie przydatności do użytkowania. Po testach nie zaobserwowałam żadnych zmian w kolorze ani właściwościach mechanicznych. Wydruki pozostają niezmiennie białe, charakteryzują się dobrym załamaniem światła i dużą wytrzymałością”.

Premiera ScreenDress

Projekty Anouk Wipprecht zazwyczaj przyciągają uwagę mediów i ten egzemplarz nie jest wyjątkiem. Jeszcze przed oficjalną premierą sukni prototyp prezentowano na całym świecie – zarówno w Internecie, jak i w magazynach branżowych oraz muzeach. Na przykład bioniczna artystka popowa Viktoria Modesta, która ma protezę nogi, założyła tę kreację na sesję zdjęciową podczas kręcenia filmu dokumentalnego o sztucznej inteligencji w Los Angeles. Uczestniczka Miss Universe Tajlandii w 2022 r., Perpetua Smith, również miała na sobie tę kreację na okładce magazynu Pump. Ponadto pierwszy prototyp można oglądać w Museum voor Beeld & Geluid w Holenderskim Instytucie Dźwięku i Obrazu jako komputer do noszenia na wystawie nazwanej urządzenia multimedialne.

Projekt został zademonstrowany podczas największego w Europie festiwalu sztuki, technologii i społeczeństwa — ARS Electronica, idealnie wpisując się w motyw przewodni wydarzenia, które brzmiało „kto jest właścicielem prawdy?” i potwierdzając, że FashionTech jest ważną częścią w projektowaniu świadomej odzieży naszej przyszłości.

Chcesz rozpocząć współpracę?

Wyceń zlecenie lub napisz do nas