ShareRoller to nowojorski start-up, którego misją jest przekształcenie sektora elektromobilności. Dzięki autorskiemu rozwiązaniu OneMotor, użytkownicy bez konieczności kupowania nowego sprzętu mogą zmienić standardowe rowery i hulajnogi w elektromobilne pojazdy.
ShareRoller poszedł o krok dalej, wykorzystując technologię druku 3D firmy HP, aby dostarczać wysoce spersonalizowane części szybciej i taniej, rezygnując z inwestycji w kosztowne narzędzia.
Wprowadzenie druku 3D do produkcji i prototypowania, otwiera przed inżynierami w ShareRoller swobodę projektowania, pomagając im w łatwiejszej iteracji projektów nowych produktów oraz w ciągłym doskonaleniu już istniejących.
„Druk 3D to absolutna zmiana w grze dla start-upów zajmujących się inżynierią sprzętu, takich jak my” – wyjaśnia Jeff Guida, prezes i dyrektor generalny ShareRoller LLC. „Kapitał jest mocno ograniczony, a terminy bywają mocno napięte – te dwa czynniki sprawiają, że tradycyjne prototypowanie (a nawet niektóre tradycyjne metody produkcji) są dużym wyzwaniem”.
ShareRoller stworzył pierwszy na świecie przenośny, odłączany napęd elektryczny zaprojektowany specjalnie dla rowerów publicznych w USA, Kanadzie i Wielkiej Brytanii. Ich autorskie rozwiązanie sprawdzi się również w każdym rowerze osobistym lub hulajnodze. Waży poniżej 4 kg, a jego instalacja zajmuje mniej niż 10 sekund.
OneMotor
System zasilania OneMotor firmy ShareRoller, który składa się z akumulatora, modułu silnika, bezprzewodowego sterownika przepustnicy i czujnika pedału, przekształca starą technologię przenoszenia mocy z napędem ciernym, w automatyczny system kontroli trakcji.
System wykorzystuje ponad 100 części, z których 50 jest nietypowych i wykonanych z tworzywa sztucznego, aby w sposób ciągły regulować ciśnienie w oponie, w odpowiedzi na wykrywany poślizg, co optymalizuje osiągi niezależnie od warunków drogowych i pogodowych.
Wytwarzanie w technologii HP Multi Jet Fusion (MJF) umożliwia dodanie niestandardowych opcji kolorów i drukowanie etykiet zgodnych z przepisami, bezpośrednio na częściach.
Produkcja just-in-time
Początkowo inżynierowie z ShareRoller korzystali z outsourcingu w produkcji części do OneMotor, borykając się z wyzwaniami związanymi z wytrzymałością uzyskiwanych części i jakością ich powierzchni.
Czas realizacji i minimum logistyczne dotyczące zamówienia utrudniało inżynierom z ShareRoller powtarzanie projektów i wytwarzanie prototypów za pośrednictwem firm zewnętrznych, wyjaśnia dyrektor Guida.
Ponadto system OneMotor może być zbudowany z różnorodnych części, skoro nadaje się do mocowania w dowolnym rowerze i hulajnodze, przekształcając je w pojazdy elektryczne, co wg Guidy stanowi ekonomiczne uzasadnienie dla druku 3D w produkcji. „Gdybyśmy musieli formować wtryskowo każdą z tych części, nasz rachunek za narzędzia byłby astronomiczny, nie wspominając o ogromnej ilości czasu potrzebnego na współpracę z inżynierami projektującymi formy, optymalizację i udoskonalanie części” – wyjaśnia.
Zobacz, jak OneMotor przekształca zwykłe rowery w pojazdy elektryczne.
Po eksperymentach z wieloma technologiami druku 3D – m.in. FDM i SLS, ShareRoller zdecydował się na produkcję z użyciem drukarki HP JF 580 3D, ze względu na wysoką jakość uzyskiwanych komponentów i druk 3D w kolorze, który pozwala na zamieszczanie wskaźników, wskazówek i ostrzeżeń bezpośrednio na obudowie produktu. Można też lepiej dopasować kolor urządzenia do roweru, na którym będzie zamontowany.
Wytwarzanie addytywne, szczególnie z zastosowaniem technologii HP 3D wpisuje się w filozofię Just-in-Time. Ten wywodzący się bezpośrednio z systemu produkcyjnego Toyoty model ogranicza zużycie surowców, magazynowanie i transport części zamiennych w celu obniżenia kosztów i zwiększenia efektywności. Zapewnia szybkie i łatwe wykorzystanie komponentów dostępnych wtedy, kiedy są potrzebne (just in time).
Druk 3D nie tylko pomógł firmie ShareRoller obniżyć koszty i skrócić czas wprowadzenia produktu na rynek, ale także umożliwił jego ciągłe udoskonalanie.
Tradycyjne metody produkcji, jak choćby formowanie wtryskowe, zmuszały inżynierów do myślenia w ramach takich ograniczeń, jak nawisy i kąty pochylenia, które nie stanowią problemu w wytwarzaniu przyrostowym. Ponadto inżynierowie mogą łatwo modyfikować dowolną część z każdą partią produkcyjną, co pozwala im równolegle do produkcji ulepszać produkt, jednocześnie zwiększając wydajność procesu.
Druk 3D szczególnie dla małych firm oraz start-upów, stanowi zatem przewagę, znacznie ułatwiając wprowadzenie produktu na rynek przy bardzo ograniczonym budżecie.