Kostiumy teatralne wkraczają w nowy wymiar dzięki drukowi 3D

27 marca świętujemy na całym świecie Międzynarodowy Dzień Teatru, celebrując osiągnięcia teatralne, a także wspierając innowacje w sztukach scenicznych.

Cyfrowe wzory i druk 3D rewolucjonizują projektowanie garderoby oraz dekoracji wykorzystywanych na scenie lub planie filmowym już od lat. Rekwizytorzy i projektanci kostiumów używają technologii addytywnych nie tylko do tworzenia prototypów, ale przede wszystkim gotowych elementów scenografii
i ubiorów scenicznych, masek itp.

Futurystyczna zbroja 3D

Teatr Królewski w Madrycie szukał nowych sposobów tworzenia swoich kostiumów, aby zachować świeżość starych opowieści. Stara się łączyć elementy klasyczne i nowoczesne w swoich sztukach i scenografiach. Dzięki współpracy z polskim projektantem — Tomaszem Dabertem, udało się stworzyć innowacyjną zbroję do „Podboju Meksyku” Wolfganga Rihma — opery opowiadającej o stosunkach między rdzennymi Amerykanami a hiszpańskimi konkwistadorami.

Główną ideą projektu było stworzenie zbroi, której sylwetka pozostała historycznym kirysem z XV wieku, ale została zbudowana z nowoczesnych sześcianów, przypominających piksele. Oprócz wyzwań związanych z projektowaniem Tomasz Dabert musiał upewnić się, że ruchy austriackiego aktora Georga Nigla, odgrywającego główną rolę w operze, nie będą krępowane: „Największym wyzwaniem w moim projekcie była praca nad dokładnymi pomiarami aktora. Pancerz wydrukowany w 3D musiał być zaprojektowany w taki sposób, aby nie krępował ruchów noszącego, podobnie jak w prawdziwym życiu – [musiał to być] dobrze dopasowany i spersonalizowany pancerz” – wyjaśnia projektant.

Futurystyczna zbroja wydrukowana w 3D w technologii HP Multi Jet Fusion z termoplastycznego TPU

Skanowanie i modelowanie 3D w projektowaniu zbroi Hernána Cortésa

Po zebraniu inspiracji i zdjęć referencyjnych Tomasz przystąpił do pracy nad swoim modelem. Zaczął od odręcznych szkiców, które następnie zeskanował i wykorzystał jako obrazy referencyjne podczas modelowania: „Poleciłbym szkicowanie każdemu. Modele, które wykonuję, najczęściej opierają się na planach, szkicach lub referencjach dostarczonych przez klienta. W tym momencie kluczowe jest zrozumienie, jakie są dokładne oczekiwania klienta, ponieważ pozwala to uniknąć zbędnych prac na wczesnym etapie”.

Porównanie ręcznego rysunku zbroi z modelem 3D

Następnie zaczął tworzyć model 3D zbroi za pomocą oprogramowania do modelowania Rhino, które odkrył, tworząc bardziej organiczne i precyzyjne modele. „Rhino jest świetny zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych użytkowników, ponieważ jego interfejs ma przejrzystą strukturę. Podczas modelowania do druku 3D ponadto kluczowe jest, aby ostateczny model był zamknięty – operacja boolowska w Rhino świetnie się do tego nadaje”.

Addytywna produkcja zbroi za pośrednictwem platformy do druku 3D na zlecenie

Po uzyskaniu modelu 3D jedynym zadaniem, jakie pozostało, było wydrukowanie w 3D gotowej zbroi. Tomasz przesłał plik projektowy na platformę, zamawiając wydruk 3D z materiału gumopodobnego, jakim jest TPU: „Na początku chciałem, aby zbroja była wydrukowana z poliamidu, ale  zaproponowano mi materiał gumopodobny, który ostatecznie okazał się świetny, ponieważ aktor mógł poruszać się i śpiewać znacznie swobodniej — wyjaśnia projektant”.

W ten sposób powstała zbroja Hernána Cortésa dla Teatro Royal, która była wykorzystana nie tylko podczas premiery, ale we wszystkich powtórzeniach przedstawienia, jakie się odbyły. 

Druk 3D zmienia prawie każdą dziedzinę życia. Znajduje zastosowanie w medycynie, motoryzacji, architekturze, a także w teatrze. Umożliwia tworzenie rekwizytów czy kostiumów w szybki i precyzyjny sposób, a szczególnie tych o skomplikowanej geometrii i strukturze. Druk 3D jest też znacznie tańszy niż dotychczas stosowane techniki tworzenia na przykład replik, jak to w przypadku zbroi dla Teatro Royal. Pozwala też na wykonanie potrzebnych rekwizytów w krótkim czasie. Przed wydrukowaniem elementów w 3D można je dodatkowo spersonalizować, jak choćby w przypadku opisanej zbroi — wystarczy przemodelować projekt, zamiast spędzać godziny na tworzeniu nowego modelu.

Chcesz rozpocząć współpracę?

Wyceń zlecenie lub napisz do nas