Daimler rozwija mobilne centrum druku 3D w kontenerze

Daimler Buses i jego marka usługowa Omniplus stworzyły mobilne centrum do zdecentralizowanej produkcji części zamiennych drukowanych w 3D, aby móc szybciej dostarczać je klientom autobusów.

„Mini fabryka” w formie kontenera, obejmuje wszystkie stanowiska związane z produkcją części zamiennych na drukarce 3D, na powierzchni zaledwie 36 m2. Kontener o wymiarach 12 na 3 metry można przewozić ciężarówką w dowolne miejsce, a do działania wymaga jedynie energii elektrycznej i połączenia z Internetem. 

Mini fabryka 3D Daimlera w kontenerze

Projekt pilotażowy w centrum serwisowym w Hamburgu

Pilotażowy kontener z Neu-Ulm będzie eksploatowany w centrum serwisowym BusWorld Home (BWH) w Hamburgu, które oferuje już szereg usług dla autobusów Mercedes-Benz i Setra. Teraz będzie mogło szybko wyprodukować części zamienne we własnym zakresie i przyspieszyć ich dostawę do klienta, ograniczając trasy transportowe.

„Dzięki mobilnemu centrum druku 3D możemy w większym stopniu wykorzystać zalety wytwarzania przyrostowego (AM) i jeszcze bardziej zwiększyć szybkość, z jaką dostarczamy części zamienne. Zdecentralizowana produkcja zgodna z wymaganiami klienta, to obniżenie kosztów magazynowania oraz skrócenie tras transportowych. Ponadto druk 3D pozwala nam nie tylko reagować szybko, elastycznie i ekonomicznie na wymagania klientów, ale także pozytywnie wpływać na środowisko ” – mówi Bernd Mack, szef działu obsługi klienta i części w Daimler Buses. 

Przemysłowy druk 3D na 36 m2

Mobilny kontener wyposażony jest w najwyższej jakości przemysłową drukarkę 3D z serii HP Jet Fusion 4200 3D, która wytwarza produkty tej samej jakości, co  oryginalne części. Daimler Buses jest pierwszym dostawcą, który może zapewnić jakość produkcji seryjnej za pomocą rozwiązania mobilnego. Części 3D są wytwarzane addytywnie z materiału klasy inżynieryjnej – poliamidu PA 12, spełniającego takie same normy produkcyjne, jak dla części formowanych wtryskowo i głęboko tłoczonych. 

 System do piaskowania i sprężarka powietrza znajdują się w sąsiednim pomieszczeniu. Są to rozwiązania do postprocessingu, obejmującego procesy wygładzania powierzchni części, zapewniając w ten sposób ich doskonałe wykończenie. Następnie wydrukowane w 3D części zamienne można również pomalować. Kontener wyposażony jest również w odkurzacz przemysłowy, filtr powietrza oraz system klimatyzacji.

Mobilne Centrum 3D: Pomieszczenie do druku 3D oraz do postprocessingu

Previous slide
Next slide

Druk 3D w Daimler Buses - od magazynowania fizycznego do cyfrowego

Dzięki drukowi 3D Daimler Buses może szybko i elastycznie reagować na pilne wymagania klientów, na przykład gdy chcą zamówić rzadko potrzebne części lub mają specjalne życzenia. Zamiast kilkutygodniowego oczekiwania na konwencjonalne części zamienne, produkcja i dostawa części drukowanych w 3D zajmuje tylko kilka dni.

Niemal 40 000 części zamiennych do autobusów można już dziś wydrukować w 3D. Ralf Anderhofstadt, kierownik „Centrum Kompetencji Druku 3D” w Daimler Buses i jego zespół koncentrują się obecnie na około 7 000 części, które są sukcesywnie digitalizowane. Niektórych z nich występują już tylko jako części cyfrowe drukowane w 3D, które zostały zatwierdzone do użytku po przejściu odpowiednich etapów digitalizacji, procesów zatwierdzania i licznych testów produktowych. Są przechowywane w „magazynie cyfrowym” wraz z niezbędnymi informacjami do druku.

W następnym kroku Daimler Buses zamierza dalej rozwijać i zdecentralizować produkcję w ramach nowego modelu biznesowego: klienci będą wtedy mogli zakupić licencje na druk 3D i zlecić wykonanie odpowiednich części w centrum druku 3D certyfikowanym przez Daimler Buses. 

AM3D.pl podobnie jak mobilne centrum druku Daimlera, korzysta z rozwiązań addytywnych HP z serii Jet Fusion 3D oraz DyeMansion, oferując rozproszoną produkcję lokalną, bez tradycyjnych ograniczeń.

Chcesz rozpocząć współpracę?

Wyceń zlecenie lub napisz do nas